lördag 8 oktober 2011

Sinnesfröjd för ögat

Foto: Caroline Andersson - Aroma Design
Hellinne är en fröjd för ögat i sin struktur, form och inte minst känsla i dess lågmälda eleganta lyster. Detta lite stela, spröda men ändå så starka material arbetar jag gärna med. Här är en bild på en gustaviansk stol jag klädde om för ett tag sedan, med ett handvävt tätt linnetyg. En njutning och en glädje att arbeta med vid detta möbeltapetseringsprojekt. Med det tyget kom stolen helt till sin rätt och passar in i de flesta miljöer.

Ett genomsläppligt linnetyg i äggskalsvitt, eller oblekt, som gardin eller draperi, sätter stämningen för sparsmakad elegans på ett nordiskt naturnära sätt i alla rum. Mitt senaste fynd gjorde jag alldeles nyligen på Jonic Textilimport. Det var en oblekt gles väv med en mycket fin lyster och karaktär. Jag ser verkligen fram emot att skapa gardiner och draperi åt min förväntansfulla kund som vill få sitt eleganta vardagsrum helt färdigt med dessa gardiner som den sista pusselbiten.

Jag ser dessutom fram emot att se fler sorters hellinne på ingång hos Jonic Textilimport under våren. Gärna med invävda mönster ton i ton i form av exempelvis kalligrafiska bokstäver, franska liljan och liknande stilfulla motiv, i vitt och naturnyanser. Vi håller tummarna för det.

Relaterade länkar

Mer intressant läsning
Letar du efter fler intressanta och kvalitativa blogginlägg att läsa? Bloggportalen intressant.se försöker samla ihop de lite mer välskrivna, välformulerade och sakliga inläggen än genomsnittet i den svenska bloggosfären. Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar