Foto: Alexander von Sydow
|
Det har hänt mig mer än en gång att jag i olika sammanhang har blivit presenterad för personer vars namn kan ge upphov till något ofrivilliga och spontana glädjereaktioner eller kommentarer, med tanke på situationen. Det har ofta varit i tämligen allvarliga affärssituationer dessutom. Personen ifråga har förvisso alla gånger hört det förut, förstått min reaktion och tagit det med ro. Många gånger så drar de själva fram det lustiga i situationen, och använder det som en isbrytare, så att resten av mötet oftast blir väldigt muntert och positivt. SVT:s reporter Örjan Magnusson tar upp ämnet i sin artikel Aptonymer: Att heta som sitt yrke och beskriver det fullkomligt klockrent.
En trädgårdsmästare som heter Syrén, en meteorolog som heter Frost och en snickare som heter Spik... Och så finns det namn som är så att säga omvänt lämpliga. Man kanske sitter i styrelsen för en nykterhetsorganisation och heter Rus och så kan man heta Fri när man sitter i fängelse. För att inte tala om medarbetaren på lönekontoret som hette Inge Löning. Här är vi inne på ett område som sätter fart på kreativiteten...
Just det. Det sätter verkligen fart på associationsförmågan. Oväntade kopplingar som sätter fart på kreativiteten och får en att göra nya och ofta lekfulla associationer är mycket givande. Det kan även ge upphov till nya insikter, vilket alltid är värdefullt, såsom att hitta nya användningsområden för saker och ting. Förmågan till att plötsligt kunna se saker på ett helt annat sätt är guld värt i en skapande process. Inte minst för en designer.
Ernst Kirchsteiger kom in på det under ett av sina program. Jag har för mig att det var i något av de första programmen "Sommar med Ernst" då han jobbar med den mycket vackra Järnhyttan. Det måste vara otroligt inspirerande att få jobba i en sådan underbar miljö. Jag minns inte ordagrant vad han sade, men Ernst menade att grunden för ett kreativt skapande handlar i mångt och mycket om förmågan att kunna se olika alternativa användningsområden för föremålen.
Jag håller verkligen med om det. Framför allt när det gäller att inreda ett rum, att klä ett rum. Att kunna se möjligheterna istället för omöjligheterna, på ett förutsättningslöst och nästan lekfullt sätt.
Om man inte kan det då? Som så mycket annat, så kan det i stor utsträckning tränas upp. Mycket handlar om att inte genast slå bort den nya tanken, utan att våga prova och känna efter om det fungerar, och kunna finna glädje och inspiration i skapandet och att göra det så fint man bara förmår. Sedan ska det också sägas att det kräver en viss inre styrka för att kunna göra det, då många är jagade av tankar på vad som är rätt och fel, prestationskrav och inte minst vad andra ska tycka och tänka om det man gör.
För att sluta där vi började, så har han ett ovanligt och intressant namn den där Ernst. Jag vill minnas att hans pappa är från Österrike, därav det något ovanliga efternamnet för våra breddgrader. Ernst betyder allvarlig på tyska. Kirch kan möjligen vara relaterat till ordet för kyrka, och steiger kan översättas med uppsyningsman. Han skulle alltså kunna heta Allvarlig Kyrkouppsyningsman, på tyska.
Jag råkar dock veta att ordet steiger även har en annan innebörd på den tyska som pratas i just Österrike. Där kan det ordet betyda kvinnojägare. Där ser man. Vem kunde tro det, när man ser den, ja just det, allvarliga uppsynen hos mannen på bilden härovan?
Relaterade länkar
SVT Rapport: Aptonymer: Att heta som sitt yrke
TV4 Hemmakanalen.se: Sommar med Ernst
Foto
Alexander von Sydow
Mer intressant läsning
Letar du efter fler intressanta och kvalitativa blogginlägg att läsa? Bloggportalen intressant.se försöker samla ihop de lite mer välskrivna, välformulerade och sakliga inläggen än genomsnittet i den svenska bloggosfären. Läs även andra bloggares åsikter om Design, Ernst Kirchsteiger, Heminredning, Inredning, SVT, TV4.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar